יום שלישי, 2 ביוני 2015

"לשבור את הקרח" – הגרסה הרוסית


הקוטב הצפוני הוא אחד הגבולות הפחות נחקרים על פני כדור הארץ. מיקומו והדרכים הכמעט בלתי אפשריות להגעה אליו הפכו אותו למקום השראה עבור התקנים שונים וחדשים להגנת קרח וטכנולוגיות שונות לסיקור גלים סיסמיים המופיעים לאחרונה בשוק.
http://in.rbth.com/economics/2015/05/18/russia_may_use_laser-equipped_icebreakers_in_arctic_43147.html 
חותך קרח על-ידי שימוש בקרני לייזר היא אחת ההמצאות הרוסיות האחרונות, שפותחו על ידי מכון המחקרים "קורס" במוסקבה.  מהנדסים במכון זה מאמינים כי מכשיר זה יהווה מהפכה בקרב המדענים החוקרים את הקוטב הצפוני ויועיל בהגדלת התנועה בחוג הארקטי פי כמה לאורך המעבר הצפון-המזרחי, שזהו נתיב השיט העיקרי העובר לאורך החוף הארקטי הרוסי.

טכנולוגיית הלייזר – פריצת דרכים

פרויקט מכשיר לחיתוך קרח על-ידי לייזר מיושם על ידי "שוובה" אחזקות, שהיא חלק מתאגיד "רוסטק"  (חברה רוסית ללא רווחים המעודדת פיתוח טכנולוגיות והיי-טק). מהנדסים בחברה זו סוברים כי המכשיר מייצג פריצת דרך בטכנולוגיות לייזר רוסיות. נציגי החברה טוענים שבאפשרותם להתקדם צעד נוסף בפיתוח מכשיר זה ולהתקינו על גבי כלי שייט קלים יותר שיעזרו לשייט בנהרות הסיביריים.
 
העיתון "פייננשל טיימס" טוען כי רוסיה הצליחה להבטיח יתרונות במרוץ הקוטב הצפוני בכך שהיא אינה מצייתת לכל תקני איכות הסביבה הבינלאומיים. עם זאת, נציגי והחברה טוענים שהפיתוח של הלייזר ומכשירי היי-טק דומים מתבצע בהתאם לכל תקני הבטיחות הסביבתיים הבינלאומיים.
"
ברגע שהפיתוח של מערכות הלייזר יושלמו, נבצע את כל הבדיקות הדרושות כדי שלא תיפגע סביבת החי והצומח בקוטב הצפוני" אמרו פקידים מטעם החברה ועוד הוסיפו כי המערכת לא תותקן בספינות שוברות קרח עד לסיום הבדיקות הנדרשות.
 
לדברי בעלי הצי הרוסי של שוברי קרח גרעיניים, כלי שייט רוסיים מעבירים מטענים במשקל של 15 מיליון טון בשנה לאורך הנתיבים הצפוניים. כאשר ייכנס לתוקפו המכשיר לחיתוך קרח בלייזר, תגדל פי כמה מונים יכולת העברת סחורות בקוטב הצפוני. 

כיצד חותכים את הקרח בחוג הארקטי?

מכשיר החיתוך בעזרת לייזר עובד כמו כלי חיתוך זכוכית. המכשיר עצמו מותקן בראשה של ספינה שוברת קרח והמכשיר חותך בדיוק מרבי את השכבות ומייעל את מעבר הספינה. מפתחי המכשיר טוענים שהמכשיר יאפשר קבלת של שבילים רחבים יותר בקרח, כך ששוברות קרח יוכלו ללוות ספינות בקנה מידה גדול יותר מבעבר.
 
מומחים בחברת "רוסטק" אומרים שהמכשיר בשימוש הלייזר יהיה רווחי מבחינה כלכלית, ושהוא יאפשר יצירת נתיבי ספנות חדשים ויגדיל את היקפי התנועה העולמיים.
 
ולדימיר פושקרב, מנהל המכון לחקר הקוטב הצפוני הרוסי, מדגיש את נושא התנועה בחוג הארקטי "אם קיומו של הלייזר יכול להאיץ את שיוט שוברות הקרח בחוג הצפוני, יש להתקינו".

יעילותו של הלייזר באקלים הארקטי

מפתחי המכשירים ב"קורס" מפרסמים כי מכשירי הלייזר שלהם יהיו מסוגלים לבצע חתכים בשכבה של כמה מטרים בגושי קרח עבים, דבר אשר יסייע רבות להפוך את המעברים אפשריים לשוברות קרח כבדים, כמו גם לכלי תחבורה. עם זאת, חוקר הקוטב הרוסי ויקטור בויארסקי טוען שברגע שהלייזר יחתוך את הקרח, השכבה תתחדש ותתכסה במהרה בגלל צניחת הטמפרטורות החדה בקוטב הצפוני. 
 
בויארסקי מוסיף "כאדם שעשה מסעות רבים לקוטב הצפוני, אני פשוט לא מבין איך זה מכשיר זה יוכל לייעל את הניווט. נכון שהמכשיר יכול לחתוך דרך גושי קרח בעובי של שלושה מטרים, אבל החתכים הללו יחסמו ברגע שהמכשיר יסיים את עבודתו". בויארסקי טוען כי כרגע ספינות שוברות קרח המופעלות על-ידי כוח גרעיני הינם הפתרון הטוב ביותר וכי אין לתאר מצב שבו ספינות נעות באופן חופשי בחוג הארקטי ללא ספינה שוברת קרח העוברת לפניהם.
 
למרות הצהרותיו של בויארסקי, הקהילה המדעית הבינלאומית ממשיכה להאמין ביכולותיו של מכשיר זה והוא אף זכה במדליית זהב בתערוכת ההמצאות הבינלאומיות שנערכה בז'נבה ב – 2013.