יום שישי, 21 ביוני 2013

סנובורד במאדים

כאשר חוקרי מעבדות נאס"א (JPL) הראו סרטון המראה גושי קרח יבש אשר גולש במדרונות החוליים הפזורים במאדים, היה בלתי אפשרי להימנע מהמחשבה על תחרויות סנובורד מאתרי סקי נבחרים ברחבי העולם.

גושי הקרח הגולשים על החולות במאדים. מתוך: http://blog.chron.com/sciguy


על מה בעצם המהומה?

נאס"א משתמשת בטכנולוגיה שנקראת Hirise שהיא בעצם מצלמה אשר מצלמת ברזולוציה גבוהה מאוד באמצעות החללית MRO אשר מקיפה את מאדים. מצלמה זו הצליחה לצלם קווי חול הנראים בברור על המדרונות החוליים ואשר נוצרו כתוצאה מזליגה והתדרדרות של קרח יבש אשר הגיע מראש הדיונה ועד לתחתיתה, אשר דומים מאוד לקווים שמחלקיים יוצרות כאשר גולשים איתן על השלג.


על מנת לאשש סברה זו, רכשה קנדיס הנסון, מדענית מהמכון למדעים פלנטריים באריזונה, גושי קרח יבש בסופר ופשוט החליקה אותם במדרונות חוליים במדבר אריזונה. התוצאה: הקרח ייצר לעצמו באמצעות פחמן דו חמצני, שכבה שלמעשה עזרה לו למנוע את החיכוך עם החול ולהחליק כלפי מטה. כמובן שתנאי מזג האוויר במדבריות אריזונה שונים בתכלית אך העיקרון דומה והערוצים שנוצרו על ידי הקרח היבש, הינם תופעה שייחודית לא רק בכדור הארץ, אלא גם במאדים.

"דבר זה ממחיש את היותו של מאדים כוכב מלא פעילות והתרחשות יומיומית אשר באמצעים הטכנולוגיים של ימינו ניתנים לגילוי ולמחקר, דבר המרגש אותנו מאוד", סיכמה הנסון ולנו לא נותר אלא לקוות שנראה את היום בו יתקיימו תחרויות סנו בורד עם מיטב הגולשים, גם על המאדים. מה שבטוח, גילויים מעין אלו רק הופכים את האפשרות המופרכת ביותר לכזו שניתן לדמיין אותה, במיוחד עם האמצעים הטכנולוגיים הקיימים כיום.


יום שני, 17 ביוני 2013

אלברט איינשטיין המריא לחלל

נאס"א שיגרה בהצלחה את החללית המתקדמת "אלברט איינשטיין". החללית אמורה לספק מזון, שתייה וחמצן לתחנת החלל הבינלאומית כמו גם חומרי האצה שיעזרו לה לנוע במסלולה.
החללית שוגרה באמצעות הרקטה האדירה, "אריאן 5" ממרכז השיגורים בגינאה הצרפתית השוכנת לחוף האוקיינוס האטלנטי וכעבור 64 דקות בדיוק נכנסה למסלול המיועד לה. החללית אמורה לעגון ב-15 ליוני.

שיגורה של החללית "אלברט איינשטיין". מתוך: http://www.esa.int

בואו נתעכב קצת על שמה של החללית, שמעורר בנו כמובן רגשות. הפיזיקאי וחתן פרס הנובל היהודי, שהיה יכול להיות גם נשיא המדינה, קיבל את הכבוד הגדול בנשיאת שמו על החללית, שניתנה לו על ידי סוכנות החלל השוויצרית (SSO) שהוקירה את פעילותו הענפה בפיזיקה וכמובן בתחום פיתוח תורת היחסות שהעניקה לו את פרס נובל.
"אלברט איינשטיין" צפויה לשאת מעל 2.5 טון של ביגוד, מזון יבש ואטום ובנוסף- תישא החללית מעל 2.5 טונות של חומרי הנעה שמיועדים לתחנת החלל הבינלאומית, 570 קילוגרם מי שתייה ו-100 קילוגרם חמצן לשימוש אנשי הצוות. 
תאריך סיום משימתה הוא ה-28 לאוקטובר השנה, אז תתנתק החללית מתחנת החלל ותתרסק בצורה מבוקרת ובטוחה ככל הניתן בכדור הארץ. אנו כותבים "ככל הניתן" מאחר ומשקלה מעל 21 טון וגודלה כמשאית סמיטריילר. אין ספק כי מדובר במשימה מעניינת ביותר ויש לקוות כי ההמראה הרביעית מסוגה של חללית זו אכן תושלם בהצלחה.