יום חמישי, 9 במאי 2013

התפרצות נדירה בעצמתה של קרני גמא מכוכב התגלתה בשבוע שעבר ע"י נאס"א

פולסרים הם כוכבי נויטרונים המסתובבים במהירות, ובמהלך סיבובם פולטים קרינה אלקטרומגנטית רבת עצמה. מרחוק נראים כוכבים אלו כמהבהבים. למעשה, הן מתרחשת כאשר כוכב גוסס קורס, וכמעט בכל המקרים, כשבוע לאחר ההתפרצות, מתגלה במקום סופרנובה. אסטרונומים מקווים שכך יקרה גם הפעם.  פולסרים רבים פולטים קרינת גמא, וזו אחת מן הסיבות שנאס"א שיגרה את הטלסקופ על שם פרמי לחלל. טלסקופ זה מסוגל לזהות קרינת גמא והוא מאתר פולסרים רבים לאחרונה.
קרני הגמא הפורצות מהכוכב. מתוך: http://www.nasa.gov

ההתפרצות התגלתה ע"י טלסקופ "פרמי"

בשבוע שעבר איתר הטלסקופ "פרמי" התפרצות קרני גמא בעצמה חריגה שטרם נראתה למדענים. רמת האנרגיה של אחת הקרניים שנצפו היא 94 מיליארד אלקטרון וולט – פי 35 מיליארד מרמת האנרגיה של האור שאנו רואים ופי שלושה מהשיא הקודם של הטלסקופ.
מקור ההתפרצות זוהה במרחק 3.6 מיליארד שנות אור מכדור הארץ – בקונסטלציית "אריה" שנחשבת קרובה אל כדור הארץ. התפרצויות גמא הן האירועים האנרגטיים ביותר ביקום והן מפיקות בוהק עז. 


דרושה מנקה: מאמצים להיפטר מפסולת החלל


הלווינים שמקיפים את כדור הארץ הפכו בשנים האחרונות לנפוצים כל כך, עד שחלקם נזנחו לאנחות ומסתובבים להם בחלל חסרי מעש ושימוש מכיוון שחלקן סיימו את משימותיהם או פשוט הוחלפו לדגם חדש, חסכוני ומתקדם יותר, ממש כמו מכונת כביסה או רכב.

למרות שמדובר בתהליך טבעי, יש כאלה הרואים בכך סכנה של ממש. בתחילת החודש התכנסה בעיר דארמשטאט שבגרמניה הוועידה השישית לנפולת-חלל של סוכנות החלל האירופית כדי לדון בנושא. בועידה נמסר כי כיום סובבים במסלול סביב כדור הארץ כ-17,000 עצמים מעשה ידי אדם שנמצאים תחת פיקוח של סוכניות החלל השונות, אבל העובדה המפתיעה (או שלא) ביותר היא שרק כ-1,000 מתוכם הם לוויינים פעילים. השאר הם שאריות מלוויינים וטילי שיגור של לווינים ומעבורות, שסיימו את תפקידם אך ממשיכים לנוע סביב כדור הארץ ללא כל מטרה. עובדה זו גרמה למספר מקרים בהם היה על סוכנויות חלל וחברות מסחריות להזיז את מסלולם של לוויינים פעילים וזאת על מנת להימנע ממצב של תאונה, פשוטו כמשמעו.

פסולת בחלל. מתוך: http://www.sciencedaily.com


מיטב המדענים בוחנים את הנושא

בכנס הציגו מדענים ממוסדות שונים נתונים לפיהם המצב הנוכחי של הנפולת, עלול להביא לכך שעד 2050 קשה מאוד יהיה לשלוט על אוכלוסיית הלוויינים ולמנוע התנגשויות שתגרומנה לפגיעה בשירותים שהם מספקים לנו כמו ניווט לוויני או אפילו שיבוש בקליטת שידורי טלויזה. כמו כן ישנה סברה שהמצב יגיע לחוסר יכולת לשגר משימות חדשות לחלל מתוך חשש להתנגשויות עם גרוטאות לווין מעין אלה. לכן, הסכימו הגורמים, יש לפעול במהירות למציאות דרכים לטיפול בפסולת החלל אשר חגה סביב כדור הארץ.

סוכנויות וחברות מקוות לפתח דרך אשר תיירט חלקי פסולות  באמצעות תותחי לייזר שיגרמו להם לסטות ממסלולם למסלול התרסקות, כפי שנעשה עם תחנת החלל הרוסית "מיר" שהופלה לתוך האוקיינוס במרץ 2001. לחילופין, מדענים אחרים מקווים להתבסס על טכנולוגיית נשק הנמצאת בפיתוח בימים אלה ומיועדת להשמיד גופים עוינים באוויר באמצעות לייזרים או סוגים אחרים של גלים עוצמתיים מרוכזים. כך ניתן יהיה פשוט "להמיס" חלקיקים מיותרים. הטכנולוגיה עצמה כבר קיימת וחברת EOS Space Systems הציגה מערכת אשר מביאה את יכולות ההמסה הללו הלכה למעשה.






יום שני, 6 במאי 2013

חברת בואינג מציגה: מטוס נוסעים בעל טווח הטיסה הארוך בעולם

חברת בואינג שוב עומדת בחוד החנית של התעופה האזרחית, עם הודעתה על מכירתם של המטוסים המשודרגים מדגם 777 המיועדים לטיסות אזרחיות לטווחים שטרם נראו. ההודעה יצאה ביום רביעי האחרון, והיא מהווה שדרוג למטוסים הדו-מנועיים, אשר פרצו לחיינו בסערה בשנות ה-90. מטוס ה-777 הוא מטוס מסוג זה, שיצא לשוק לפני שני עשורים והעמיד סטנדרטים חדשים בכך שביטל את הצורך בטיסות ביניים והנחיל את האופציה לטיסה ישירה כמעט לכל מקום ומכל מקום בעולם.
מטוס בואינג
מטוס בואינג. צילום: בלומברג

שדרוג והשגת יתרון על המתחרה הגדולה

ה-777X הוא למעשה היתרון החדש שאותו תשיג בויאנג על יריבתה העיסקית משכבר הימים: חברת Airbus

מטוס הבואינג הקלאסי, 777 הוא חוד החנית העסקית של בואינג, שסיפקה למעשה מטוס "ג'מבו" אזרחי המיועד למעל 300 אנשים. Airbus לא קפאה על השמרים והציגה את Airbus A350 שהוא המטוס החדיש והמתקדם ביותר, הנמצא בשימוש באירופה, אך כעת הגיע "שובר השוויון" בדמותו של ה-777X עם 400 מקומות ישיבה.

בתדריך שנעשה בחברה נטען כי המטוס יהיה מסוגל לעבור מרחקים כבירים ויהיה למעשה "המטוס בעל הטווח הארוך ביותר בתעשייה."