יום שישי, 5 ביולי 2013

הטלסקופ החברתי הראשון בחלל- בקרוב

בזמן שהחלל מלא בלוויינים של מדינות שונות או חברות גדולות שונות, עובדים בימים אלו קבוצת יזמים, על הטלסקופ החברתי הראשון. הטלסקופ, ששמו ארקיד (Arkyd), היינו מיזם חברתי שנבנה בעזרתם של יותר מ- 13,000 אנשים פרטיים וארגונים שתורמים למימון הטלסקופ. הכסף שנתרם משמש לבנייתו של הטלסקופ ושיגורו לחלל בעוד כשנתיים.

הטלסקופ ארקיד, היינו טלסקופ קטן יחסית, בעל לוחות סולארים של כ-60 ס"מ. משקלו כ-15 ק"ג בלבד . הוא צפוי לפעול לפחות כשלוש שנים כאשר יטוס בגובה של 500-600 ק"מ מכדור הארץ. הטלסקופ יצויד בטכנולוגיות חדישות שאינן קימות כיום בטלסקופים האחרים וישפרו את יכולותיו ביחס לאחרים.

למה צריך טלסקופ חברתי?

תפקידו העיקר של הטלסקופ ארקיד יהיה לאתר אסטרואידים – החל מאסטרואידים שעלולים לפגוע בכדור הארץ ועד לאסטרואידים בעלי משאבים יקרי ערך (כמו פלטינה, מימן ועוד). זמן השימוש בו, יתחלק בין התורמים השונים למיזם אשר כל אחד מהם ישתמש בו לצרכיו.


הדמיה של הטלסקופ ארקיד. מתוך: http://www.space.com

האם ישראל מעורבת במיזם?

כאמור המיזם היינו מיזם חברתי ומדינות לא משתתפות בו. יחד עם זאת, האגודה הישראלית לאסטרונומיה התבשרה לאחרונה, כי על אף שלא תרמה כספים למיזם זה, גם היא תזכה לקבל זמן תצפית בטלסקופ וזאת בזכות פעילותה בתחום ה- Planetary Resources. מנכ"ל האגודה, עודד אברהם, סיפר: "יש לנו זמן טלסקופ מוגבל ויש המון עצמים להתבונן בהם. הבחירה במה להתבונן וההיכרות עם הפרויקט אמורות לעודד עבודת צוות לבחירת המטרה". הוא הוסיף: "כך נפיק את המירב לא רק מהצילום עצמו, אלא מעצם התהליך, והעבודה לקראת הפעילות עם הלווין".

באגודה לאסטרונומיה יצטרכו כעת להחליט איך לחלק את זמן התצפית בטלסקופ בין כל התורמים, שכאמור יתחיל לפעול בעוד כשנתיים. אחת האפשרויות היא פנייה לבתי ספר וגופים חינוכיים נוספים, שיעבדו עם התלמידים על פיתוח הצעות מחקר וילמדו את נושא החלל דרך הטלסקופ.



תגובה 1:

תומר אליהו אמר/ה...

נשמע מעניין. מקווה שמשהו חיובי ייצא מהפרויקט הזה.