יום שישי, 13 בספטמבר 2013

הקשר הישראלי: נאס"א רוצה לגדל חסה בחלל

סוכנות החלל עושה הכל על מנת לייצר בחלליות שלה אוכל בצורה עצמית ולא מהססת לפנות לחברה ישראלית לשם כך.

10,000 דולר לפאונד (קילו וחצי) של מזון. זו העלות המשוערת של שינוע מזון מותאם עבור האסטרונאוטים של נאס"א במשימותיהם בחלל.
במרכז החלל "קנדי", מנסים להתמודד עם ההוצאה הזו בדרך מקורית במיוחד- גידול מזון בחלליות עצמן, לשימוש עצמי, בשיטת "מערכת להצמחת ירקות". הניסיון הראשון יהיה גידול שש חסות בתנאי מעבדה ממש, תחת שש מנורות לד (Led), מתוך תקווה שתוך 30 יום הן תהיינה ראויות למאכל.
הפרויקט לא יהיה פשוט בגלל שני גורמים:
1) כוח המשיכה, או יותר נכון מחסור בו, שיגרום לכך שהמנגנון הפנימי של החסה "יחשוב" שמדובר בתנאי התייבשות וכך ימנע את גדילתה.

2) היווצרות חיידקים בתהליך הגידול שעלולים להוביל אף לביטול המשימה בחלל והחזרת החללית לכדור הארץ מטעמי חוסר סניטריזציה.
בעוד שאת האפשרות האחרונה ניתן למנוע באמצעות חוקים נוקשים וקפדניים שיסייעו לשמור על הניקיון, אפשרות ההתייבשות  וחוסר הצלחת ההנבטה של החסות מטרידה מאוד את נאס"א שהחלה בשיתופי פעולה עם אנשי ומומחי חקלאות מרחבי העולם בפרוייקט שנקרא "אירופוניקה" – המבוסס על גידול מזון למאכל בתנאים של ערפל תזנתי ומחסור באדמה.

מטרת העל – ליצור מזון בצורה עצמית, לצריכה עצמית. ולשם כך פנו בסוכנות למושב עין יהב, בערבה על מנת שיתנו להם מעצותיהם וניסיונם בגידול צמחים בתנאי מדבר ויובש קיצוניים, תוך תקווה כי עצות אלה תיושמנה בעתיד בחלל.
אולי בעתיד, יספקו בנאס"א את האוכל לאסטרונאוטים שלהם בעצמם. מה שבטוח, בעין יהב יוכלו לטפוח לעצמם על השכם ולהגיד שהם היו חלק מההיסטוריה הזו.

האם בקרוב נראה את החסה גדלה גם בחלל? מתוך: http://he.danielventura.wikia.com
 

תגובה 1:

סתיו מימון אמר/ה...

מרתק!!

מעניין אם באמת יצליחו לגדל את החסה, אני חושבת שאם יצליחו זאת תהיה התחלה רצינית מאוד של ההתקדמות שלנו והידע שלנו ובעיקר היכולת שלנו בחלל.