יום שישי, 18 באוקטובר 2013

מתקרבים לאלף החדש

998 כוכבי לכת כבר התגלו ואושרו עד כה וכעת מחכים לשני הכוכבים שישלימו את הספירה ל-1000 כוכבי לכת המוכרים לאנושות.
המספר 998 הוא מספר חשוב ביותר בתחום האסטרונומי בימים אלה, בעיקר בגלל הסימבוליות והקרבה למספר 1000, שיציין את כוכבי הלכת הידועים לאנושות הנמצאים ב-759 מערכות שמש שונות. 
מרבית השיטות והטכניקות ששימשו לגלות כוכבי לכת הסתמכו על מהירות רדיאלית או שפל בתפוקת האור של הכוכב כתוצאה ממעבר כוכבי הלכת לפניהם. פולסר המכונה PSR B1257+12  היה כוכב הלכת הראשון מחוץ למערכת השמש שהתגלה בשנת 1992 ואליו הצטרפו עוד עשרות במהלך השנים.
גלקסיה של כוכבי לכת. איור: המצפה האירופי הדרומי ESO M. Kornmesser תחת רשיון Creative Commons Attribution 3.0 license.
איור של כוכבי הלכת. מתוך: http://www.hayadan.org.il
טלסקופ החלל קפלר הביא למהפכה בתחום גילוי הכוכבים בעיקר בזכות שיטת גילויי המעבר. שיטה זו נתנה את האופציה להעריך בצורה פשטנית ומדויקת יותר את המסה של כוכבי הלכת. שיטה נוספת לגילוי היא צפייה ישירה בליקוי הכוכב הסובב את כוכב הבית. ולבסוף הגיעה השיטה שמשתמשת במיקרו עדשות שממש "תפסו" בעיניהן את הכוכבים החדשים והלא מוכרים החולפים ברקע הכוכבים המוכרים "ולכדו" אותם.
יש לציין כי גילוי כוכב לכת מחוץ למערכת השמש, שנחשב דבר בדיוני עד לפני עשרות שנים, כבר נכנס לשגרת חיינו וכיום ידוע כי ישנם אי שם כוכבים רבים נוספים שרק מחכים להתגלות. 
לסיכום, אין ספק כי בשני העשורים האחרונים חלה ההתקדמות הגדולה וההיסטורית ביותר ושיעור הגילויים החדשים עלה בעשרות ואף מאות אחוזים מאז כניסתן של אותן טכנולוגיות. אין ספק שבקצב הזה נזכה לראות את כוכב הלכת ה-1000 כבר בחודשים הקרובים ולציין את המאורע החגיגי והמיוחד הזה.
תצלום מערכת כוכבי הלכתHR8799 כפי שצולמה בידי הטלסקופ הייל. צילום: NASA/JPL-Caltech/Palomar Observatory.
תצלום של מס' כוכבי לכת שצולם דרך טלסקופ. מתוך: http://www.hayadan.org.il

2 תגובות:

ימית אמר/ה...

כתבה מעניינת מאוד. אין ספק שיש יותר מאלף כוכבי לכת. ככל שיעבור הזמן והמדע ימשיך בהתפתחותו המדהימה, נדע יותר ויותר ונגלה עוד כוכבי לכת.

ronit אמר/ה...

מעניין מאוד. עולם החלל והכוכבים מרתק. מעניין תוך כמה זמן נגלה את הכוכב האלף