יום שני, 10 ביוני 2013

נאס"א בוחנת אפשרות ייצור מזון בחלל באמצעות מדפסת תלת מימד

אגף טכנולוגיית המזון של נאס"א מעוניין ליצור מזון באמצעי החדשני אשר יספק לא רק את רעבונם של האסטרונאוטים אלא יהיה בעל תכונות עמידות, תזונתיות וכמובן בריאות העומדות בסטנדרטים הגבוהים ביותר.

נאס"א בשיתוף החברה הטקסנית Systems and  Materials Research Consultancy מנסות לפתח מדפסות תלת ממדיות לייצור מזון בטיסות חלל.  אם דבר זה נשמע באוזניכם כמעשה אשר נע על הגבול הדק בין המוזר לבדיוני, אתם כנראה צודקים, אבל בנאס"א שוקדים על העניין במלוא המרץ. כחלק מהתכנית לשליחת חלליות מאוישות בבני אנוש למרחקים ארוכים לשם מחקר ואפילו קיום חיים, מבינים בסוכנות החלל האמריקאית כי משלוח מזון מכדור הארץ עלול שלא להספיק ולפיכך מחפשים פתרון אשר יצליח לענות על הצורך במזון טרי יחסית.

הדמיה של מזון ממדפסת. מתוך: http://www.fitlife.co.il

המדפסות התלת מימדיות עלו לאחרונה לכותרות בעקבות הצלחתם של סוגים שונים של אב טיפוס ליצור מוצרים מגוונים, החל מפאזלים, דרך כלי נשק וכלה באביזרים דקורטיביים לבית. כעת מתכננים בנאס"א לרתום לעזרתם את המדפסות האלה על מנת לפתח אוכל בטוח, מגוון, בעל ערך תזונתי גבוה ועמיד לזמן רב ככל הניתן. כיום משתמשים בחלליות באביזרי קירור והקפאה שעולים כסף רב, תופסים שטח חיוני ולא עונים על הצורך באריכות ימיו של המזון. המזון שנמצא בשימוש ארוז ברובו ולא מספק את הוויטמינים והמינרלים הדרושים לשם הישרדות ארוכת טווח ובריאה של אנשי החללית, דבר אשר נמצא חיוני למען המשך תפקודם התקין.

נכון להיום משקיעה הסוכנות כרבע מיליון דולר בחצי שנה של ניסוי במדפסות האלו, על מנת לראות אם הן נמצאות בכלל "בכיוון הנכון".

כמובן שבארצות הברית מודעים לעניין הרב שמעוררת היוזמה החדשה ומחזיקים אצבעות להצלחתה שכן אם הדבר אכן ייצא לפועל, "הדפסת המזון" עשויה להוות פתח של תקווה עבור תושבי מדינות עולם שלישי הסובלות מבצורת ורעב. וכפי שצוטט בכיר בסוכנות החלל שאמר: "הדפסה בטכנולוגית תלת ממדית היא רק אחת מטכנולוגיות חדשניות שסוכנות החלל משקיעה במחקר ופיתוח והיכולות הדרושות למשימות חלל עתידיות תוך כדי מחשבה על שיפור איכות חייהם של בני האדם על כדור הארץ". 


3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שווארמה חזאן ידפיסו? חחח

אנונימי אמר/ה...

בתור אחת שהתנדבה בבית יתומים באפריקה במשך 3 חודשים זה נשמע לי כמו משהו שבאמת יכול לעזור לרעב באזורים האלה של העולם. מקווה שנאס"א ייקחו את זה צעד קדימה ויקדמו את זה.

אנונימי אמר/ה...

יצור מזון בחלל - זה נשמע אדיר! אני בעד!